-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12237 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

امام جماعت، چه ويژگيهايي بايد داشته باشد؟

1. بخش عمدة پاسخ خود را، بايد از رسالة عملي مرجع تقليدي كه از او پيروي ميكنيد، پيدا نماييد. اين كار، چندان مشكل نيست و دستيابي به آن، با نگاهي كوتاه به فهرست رساله، امكانپذير است.

2. افزون بر نكتههايي كه در رسالههاي عملي در اينباره آمده است، ميتوان در مورد شرايط امام جماعت از ديدگاه قرآن، به چند چيز اشاره نمود:

الف ـ بي ترديد، امام جماعت با قرار گرفتن در جلوي مردم، خود را به گونهاي الگو و شخصي مورد پيروي به حساب ميآورد; از اين رو، دست كم در سنجش با كساني كه مأموم و دنباله روي اويند، بايد از نظر اخلاقي در سطحي برتر از آنان قرار داشته باشد.

ب ـ در سخنان امامان معصوم: آمده است: چون امام هر گروهي، پيامرسان الهي(جواهر الكلام، محمد حسن نجفي، ج 13، ص 278، داراحيأ التراث العربي.)، شخص برتر و به تعبيري رسول آنهاست; از اين رو، هر گروهي بايد با فضيلتترين افراد را براي چنين سمتي برگزينند: قال رسول اللّه: امام القوم وافدهم فقدّموا افضلكم; امام هر گروه و قومي، رسول و پيشقراول آنهاست; از اين رو، برترين شخص را براي اين كار، جلو بيندازيد.(وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي;، ج 8، ص 347، مؤسسة آلالبيت.)

نيز پيامبر6 در سخني ديگر فرموده است: ان ائمتكم وفدكم الي اللّه فانظروا من توفدون في دينكم و صلوتكم; به درستي كه امامان شما، پيشي گيرنده شما بر خداوندند; از اين رو نگاه كنيد كه در دين و نمازتان، چه كسي را پيش روي خود قرار ميدهيد.(همان.)، روايات مشابه ديگري نيز در اينباره وجود دارد كه ميتوانيد به منبع ياد شده در پاورقي، مراجعه كنيد.

ز ـ برخي از آياتي، مانند: وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُم;(بقره،282) و وَ أَشْهِدُواْ ذَوَيْ عَدْلٍ مِّنكُم;(طلاق،2) استفاده كردهاند كه امام جماعت نبايد مرتكب فعل حرام شده يا امر واجبي را ترك كند; آن گاه افزون بر رواياتي در اينباره، در استدلال به اين برداشت خود، به تكيه نكردن بر فرد مجهول الحال; يعني كسي كه وضعيت و ويژگيهاي او شناخته شده نيست، استناد كردهاند.(محمد حسن نجفي، همان، ص 285.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.